O CZYM POWINIENEŚ WIEDZIEĆ?

Warto wiedzieć

Jeśli nie korzystałeś wcześniej z usług eksperta w zakresie ekspertyzy rzeczoznawczej, jesteś ciekawy, jak wygląda współpraca i czego możesz się po niej spodziewać. To zupełnie naturalne, dlatego znajdziesz tutaj odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania. Pozwolą Ci one odpowiednio przygotować się do kontaktu z rzeczoznawcą oraz rozjaśnią, na czym polega jego praca i czym jest ekspertyza.

Najczęściej zadawane pytania

Ile kosztuje skorzystanie z usług rzeczoznawcy meblowego?

Koszt usługi jest zawsze ustalany indywidualnie, na podstawie zakresu prac obejmujących zlecenie. W przypadku podstawowej usługi dla klienta indywidualnego, cena jest uzależniona m.in. od rodzaju mebli, liczby mebli do oceny/wyceny, miejsca użytkowania i etapu wykonania zlecenia

Na czym polega ekspertyza mebla?

Ekspertyza mebli zaczyna się od poznania zastrzeżeń użytkownika do mebli oraz jego oczekiwań. Po weryfikacji zastrzeżeń następuje kompleksowy odbiór techniczny, tj. ocena ergonomii projektowej, rozwiązań wpływających na bezpieczeństwo użytkowania, zgodności z projektem. Ocenie poddane zostają materiały, z których meble zostały wykonane. Sprawdzane są np. następujące kwestie: czy w poprawny sposób zostały zamontowane okucia i pracują prawidłowo, czy są w podobnym standardzie jakości, czy można korzystać w pełni z ich funkcjonalności, czy uzyskano komfort cechujący konkretny rodzaj mebli, czy montaż został przeprowadzony prawidłowo. Określone zostają w szczególności zalecenia dla rozwiązań nietypowych. Sporządzana jest dokumentacja zdjęciowa i spis mebli, które archiwizowane są przez okres 5 lat W wyniku ekspertyzy, ewentualne wady zostają zidentyfikowane i zostają określone jako wada istotna, wada nieistotna lub cecha naturalnych dla określonego materiału, rozwiązań technicznych.

Ile czasu zajmuje przygotowanie ekspertyzy?

W zależności od stopnia skomplikowania sprawy oraz liczby mebli, których dotyczy zlecenie, gotowa ekspertyza w formie dokumentu opisującego wszystkie wady wraz z ich klasyfikacją, dokumentacją zdjęciową oraz podsumowaniem powstaje zazwyczaj w okresie od 1 do 14 dni od daty oględzin mebli. Wpływ na to ma także czas potrzebny na dojazd w miejsce oględzin, który zawsze uzgadniany jest indywidualnie. W przypadku niektórych spraw potrzebne może być także pobranie próbki oraz przeprowadzenie badań laboratoryjnych, co może wpłynąć na termin przygotowania gotowej ekspertyzy.

Przed przystąpieniem do pracy zawsze dokonywana jest wstępna analiza na podstawie rozmowy z osobą zainteresowaną uzyskaniem ekspertyzy, przesłanych przez nią zdjęć i ewentualnych dodatkowych dokumentów. To pozwala rzeczoznawcy przygotować się do konkretnej sprawy i określić, czy wystarczy jednorazowa wizyta oraz czy niezbędne będzie np. dodatkowo przesłanie próbki do instytucji specjalizujących się w badaniach konkretnych materiałów, podzespołów, produktów.

Do czego można wykorzystać ekspertyzę dotyczącą mebli?

Gotowa ekspertyza ma formę dokumentu, zawierającego opinię techniczną lub wycenę z kosztorysem. Dokument taki może być wykorzystywany na przykład do udokumentowania stanu faktycznego mebli na dzień oględzin, jako załącznik do formularza reklamacji, jako załącznik do pozwu sądowego czy też dokument wykorzystywany przy mediacjach ze sprzedawcą mebli lub producentem mebli.

Jak przygotować się do wizyty rzeczoznawcy meblowego?

Aby ocena przebiegła sprawnie, klient powinien przygotować (jeśli posiada): umowę z wykonawcą określającą warunki wykonania, projekt (jeśli meble były lub będą wykonywane na określone zamówienie) oraz udostępnić meble do oględzin.

Jak długo trwają oględziny mebli poddawanych ekspertyzie?

Wizyta rzeczoznawcy w miejscu, w którym zlokalizowane są meble oraz ich oględziny, trwają zazwyczaj od 1 do 4 godzin. Zależy to od liczby mebli oraz stopnia skomplikowania sprawy.

Czy podczas oględzin mebli ekspert wykorzystuje jakieś dodatkowe oprzyrządowanie?

Podstawowe narzędzia, którymi posługuje się rzeczoznawca meblowy by przygotować ekspertyzę, to:

  • poziomica manualna i laserowa – pozwala określić poprawność montażu, przekątne korpusów, poziom zamontowanych mebli
  • wilgotnościomierz i termometr do drewna z podziałem na gatunki drewna – pozwala określić wilgotność drewna, materiałów drewnopochodnych.
  • dalmierz – umożliwia zebranie wymiarów
  • szczelinomierz – pozwala na określenie szerokości szczelin między elementami
  • wzornik kolorów RAL
  • spektrofotometr – umożliwia z badanie zgodności kolorów, odcieni w stosunku do próbnika lub między elementami
  • przenośny mikroskop elektroniczny – wykonuje zdjęcia drobnych uszkodzeń, niewidocznych gołym okiem jednak wpływających na odporność powierzchni lub określenie powstania uszkodzeń powłok materiałów lakierniczych, tkanin, skór
  • narzędzia do demontażu i montażu – potrzebne, jeśli wada wymaga demontażu elementów
  • aparat fotograficzny z profesjonalną optyką i matrycą o wysokiej rozdzielności – pozwala na udokumentowanie wad
  • roztwory do badań laboratoryjnych – są to imitacje czynników, na które narażone są meble w trakcie użytkowania (badania) starzeniowe
  • rozpuszczalniki przeznaczone do określonych powierzchni – umożliwiają oczyszczenie powłok w celu rozpoznania trwałości zabrudzenia i zanieczyszczeń na powłokach lakierniczych
  • urządzenia do badania pokrowców tapicerki – pozwalają na zbadanie wysokości fałd siedziska, odbojności oraz wytrzymałości na czynniki zewnętrzne.

Jaki rodzaj mebli może podlegać ocenie?

Przeprowadzam ekspertyzy każdego rodzaju mebli, począwszy od wypoczynkowych mebli tapicerowanych skórą i tkaniną, przez meble skrzyniowe, meble do kuchni, meble do salonu, meble do łazienki, meble do sypialni, meble szkieletowe i inne wyroby z drewna.
Przewiń do góry